سفارش پرتاب ماهواره از سوی برخی از کشورها به ایران
دبير دين و زندگي
ديني

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران از سفارش پرتاب ماهواره دانشجویی از سوی برخی کشورها به ایران خبر داد و گفت: براساس برنامه راهبردی قرار است ایران تا سال 1397 ماهواره مخابراتی خود را مدار ژئو مستقر کند.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از مهر، دکتر حسن کریمی در اختتامیه سومین کنفرانس تشعشعات فضایی ایران با بیان اینکه سازمان فضایی متولی فعالیت‌های مربوط به فضا تعیین شده است، افزود: در نقشه جامع علمی کشور کسب دانش طراحی و ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای، دستیابی به دانش انرژی گداخت و دستیابی به فناوری اعزام انسان به فضا، پرتاب ماهواره به مدار زمین آهنگ تاکید شده است.

رئیس پزوهشکده فضایی سازمان فضایی با بیان اینکه در اسناد بالادستی نظام این فناوری جزء اولویت‌های "الف" تعریف شده است، اظهار داشت: در این اسناد همچنین تاکید شده است که تا افق 1404 ایران باید در این زمینه رتبه اول در منطقه را به دست آورد.

وی به اولویت‌های تعیین شده در اسناد بالا دستی اشاره کرد و ادامه داد: مخابرات، ماهواره‌های سنجش از راه دور، علوم و اکتشافات فضایی، ناوبری فضایی، موقعیت یابی و زیست فضایی از زمینه‌های اولویت‌دار در این اسناد است.

کریمی همچنین با اشاره به ضرورت توسعه زیر ساخت‌های مربوط به فعالیت‌های زیست فضایی خاطرنشان کرد: در زمینه زیست فضایی نیاز به توسعه سامانه‌های کپسول زیستی، فضاپیماها و ایستگاه‌ها و آزمایشگاه فضایی هستیم تا نتایج این تحقیقات در حوزه پزشکی و دارویی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

رویکرد کشور در اجرای تحقیقات فضایی

وی با اشاره به رویکرد کشور در زمینه فعالیت‌های فضایی یادآور شد: تمرکز اصلی کشور بر بومی سازی فناوری‌های فضایی در راستای ارائه خدمات فضایی پایدار و همچنین رسیدن به اهداف کلان کشور در افق 1404 در حوزه فناوری فضایی است.

کریمی ناوبری، مخابرات ماهواره‌ای، سنجش از راه دور، علوم و اکتشافات فضایی و زیست فضا را از حوزه‌های مطالعاتی کشور در زمینه علوم فضایی نام برد و یادآور شد: بر اساس برنامه راهبردی کشور این 5 حوزه به طور همزمان در حال توسعه است.

تاکید بر ادامه روند پیشرفت در حوزه فضا

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با تاکید بر ضرورت توجه به علوم فضایی در کشور خاطر نشان کرد: در میان کشورهای منطقه کشور امارات تنها کشوری است که به جز حوزه پرتاب‌گرها در کلیه زمینه‌های این حوزه وارد شده است و در صورت خلل در فعالیت‌های علمی فضایی کشور از سایر کشورها عقب می‌مانیم.

وی به دستاوردهای محققان در حوزه فضا اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر برخی از کشورها به ایران سفارش پرتاب ماهواره‌های دانشجویی و سبک خود را ارائه کرده‌اند.

جزئیات برنامه های راهبردی کشور در فضا

کریمی درخصوص برنامه‌های راهبردی کشور در حوزه ماهواره‌ها توضیح داد: بر این اساس در سال 97 قرار است ماهواره مخابراتی در مدار ژئو با یک ترانسپوندر FSS و یک ترانسپوندر BSS در نقطه 12.5 درجه شرقی مستقر شود.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به برنامه‌های راهبردی کشور در حوزه اعزام انسان به فضا خاطر نشان کرد: هدف نهایی در این برنامه انجام ماموریت‌های فضایی سرنشین دار و قرار دادن انسان در مدار است.

وی در این باره اظهار داشت: در گام اول برنامه کاوشگرهای محموله موجود زنده، در گام دوم برنامه محموله بازگشتی حامل موجود زنده و در گام نهایی برنامه کپسول فضایی زیر مداری و کپسول فضایی مدارگرد حامل اولین فضانورد ایرانی اجرا خواهد شد.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پنج شنبه 5 دی 1392برچسب:ایران , ماهواره, :: 13:58 :: نويسنده : غلامعلي ذوالفقاري

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دبير دين و زندگي و آدرس zolfaghari.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.