دبير دين و زندگي
ديني

حکم سپردن پول و گرفتن سود از بانک‌ ها

 
خبرگزاری ایسنا: اگر ربا حرام است، چرا بانک‌ها این کار را می‌کنند و مردم را تشویق به سپردن پول و گرفتن سود و بهره می‌کنند و با هم بر سر کم و زیاد این بهره نیز رقابت دارند؟

یکی از سوالاتی که برای همه ما به ویژه برای آن‌هایی که به حلال و حرام در زندگیشان اهمیت می‌دهند و حاضر نیستند ریالی مال شبهه ناک وارد زندگیشان شود این است که واقعا اگر ربا حرام است و قبح آن همانند برخی گناهان کبیره است پس چرا بانک‌ها به نوعی این کار را انجام می‌دهند؟

در بررسی این پرسش و پاسخ به آن باید به نکاتی توجه کرده و هر کس براساس نظر مرجع تقلید خود عمل کند.

در مجموع می‌توان گفت که سپرده‌گذاری در بانک و سود گرفتن، اگر به وجه شرعی باشد، اشکال ندارد و حلال است؛ مثلاً در قالب یک قرارداد شرعی مانند مضاربه باشد، بلامانع است. البته هر کس در بانک سپرده‌گذاری می‌کند، باید به گونه‌ای عمل کند که مطابق نظر مرجع تقلیدش صحیح باشد.

از مقام معظم رهبری سؤال شده:

 بقیه در ادامه مطلب


ادامه مطلب ...
پنج شنبه 15 اسفند 1392برچسب:ربا , سود بانکی, :: 13:23 :: نويسنده : غلامعلي ذوالفقاري
سایر اخبار

1392/12/6 سه شنبه
يادداشت وارده؛
نظارت استصوابي؛ قانون يا بدعت؟ 

بر اساس اصل ۹۹ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، شوراي نگهبان، وظيفه‌ نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد كه طبق مباني حقوقي و نظر تفسيري شوراي نگهبان، اين نظارت، نظارت استصوابي تلقي مي‌شود.    بقیه در ادامه مطلب
     
   
امتیاز ده   ی
    
 


ادامه مطلب ...
دو شنبه 12 اسفند 1392برچسب:نظارت استصوابی, :: 20:5 :: نويسنده : غلامعلي ذوالفقاري

راز ناميدن صفا و مروه‏ چيست؟

 

عقیق:زائر خانه خدا كه در يكي از ميقات‌ها احرام مي‌بندد و به سوي شهر مكه و منطقه حرم حركت مي‌كند پس از انجام طواف و نماز طواف، بايد هفت مرتبه فاصله بين كوه «صفا» و كوه «مَروه» را كه امروزه به صورت سالني ساخته شده و كنار مسجدالحرام قرار دارد بپيمايد كه در اين عمل عبادي همانند ساير اعمال مذهبي، معاني و مفاهيمي نهفته است كه علم به اين معاني در انجام هر چه بهتر مناسك موثر خواهد بود.
مشخصات صفا و مروه
 بقیه در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...
دو شنبه 12 اسفند 1392برچسب:صفا,؛مروه, :: 1:39 :: نويسنده : غلامعلي ذوالفقاري
عزت و اقتدار کشور مرهون خون مطهر شهدای انقلاب اسلامی است
مرجع عالیقدر جهان تشیع گفت: امروز عزت و اقتدار نظام اسلامی مرهون خون مطهر شهدا است.
 

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله حسین نوری همدانی صبح امروز در حاشیه کنگره تجلیل از شهدای طلبه و روحانی استان تهران با اشاره به نقش شهدا در انقلاب اسلامی اظهار داشت: شهدا رفتند تا امروز ملت ایران در آسایش و امنیت کامل زندگی کند، به همین خاطر پاسداری از خون مطهر شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی وظیفه همه مسئولان و مردم ایران است.

این مرجع عالیقدر جهان تشیع افزود: شهدا کسانی هستند از ارزشمندترین سرمایه انسانی که جانشان بود گذشتند، تا امروز جامعه در آسایش و امنیت کامل به سر ببرد و وظیفه ما در قبال خانواده معظم شهدا و یادگاران آنان بسیار سنگین است.

آیت الله نوری همدانی اضافه کرد: عزت و عظمت امروز کشور مرهون ایثارگری های شهدای دفاع مقدس می باشد و اگر امروز جمهوری اسلامی ایران در جهان سربلند است، به برکت مجاهدت شهدای انقلاب اسلامی است.

وی تأکید کرد: خانواده شهدا پرچمدار دینداری و ولایتمداری در جامعه هستند و عمق ارادت خود به اسلام و ارزشهای اسلامی را با تقدیم فرزندانشان نشان دادند و قدردانی از خانواده شهدا همواره وظیفه همه مسئولان و مردم بوده و هست و هیچگاه نباید این ستارگان نورانی از یادها بروند.

آیت الله نوری همدانی ادامه داد: امروز عزت و اقتدار نظام اسلامی مرهون خون مطهر شهدا است و اگر امروز ایران اسلامی در جهان به عنوان یک الگوی بی بدیل مطرح شده، به برکت رشادت ها و ایثارگری های شهدای انقلاب اسلامی است.

 
 
 
 
کد خبر: 2245477 
 
 
تاریخ مخابره :۱۳۹۲/۱۲/۸ - ۱۳:۴۲
 
چاپ خبر
 

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع " خبرگزاري مه
جمعه 9 اسفند 1392برچسب:آیه الله نوری همدانی, :: 1:43 :: نويسنده : غلامعلي ذوالفقاري

استانها > مرکز > قم
آیت الله جوادی آملی:
برای الگوی مدیریت جهانی باید نقشه جهانی داشته باشیم
یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان این که دین نقشه جامع جهانی را ترسیم کرده است، گفت: برای ارائه هرگونه مدل برای الگوی مدیریت جهانی باید یک نقشه جهانی داشته باشیم.
 
 بقیه در ادامه مطلب


ادامه مطلب ...
جمعه 9 اسفند 1392برچسب:جوادی آملی, :: 1:21 :: نويسنده : غلامعلي ذوالفقاري
مراسم سالگرد رحلت آیت‌الله عزیز خوشوقت پنج شنبه عصر در مسجد ارک تهران با حضور مردم، جوانان و جمعی از شاگردان و دوستداران مرحوم خوشوقت و مداحی حاج سعید حدادیان برگزار شد.
  آیت‌الله ممدوحی در ابتدا با بیان اینکه خداوند متعال هر موجودی را که خلق می‌کند، حد خاصی برای او قرار داده است که از آن حد بیشتر نمی‌تواند بالا برود مگر اینکه نابود شود و به یک موجود دیگری تبدیل شود، گفت: در میان مخلوقات، یگانه موجودی که امکان آن را دارد که مسیر هستی و تکامل را به راحتی طی کند انسان است؛ او می‌تواند به بالاترین درجات برسد و هر چقدر تکامل پیدا کند از اصل وجودی‌اش خارج نمی‌شود و انسانیتش بر سر جایش باقی می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم هفت بار از آفرینش آسمان و زمین یاد می‌کند، تصریح کرد: یکی از این سماوات در قرآن کریم، آسمان دنیا است که خداوند متعال می‌فرماید آن را با ماه و ستارگانش زینت کرده است. لذا دنیا از ریشه «دنی» به معنای نزدیک است و سماءالدنیا در مقابل سماوات‌العلی قرار دارد که آنجا بنا بر فرمایش حضرت امیر(ع) جایگاه ملائکه، ارواح طیبه انبیاء و ائمه اطهار علیهم‌السلام است.


عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: خداوند متعال آنچه که در زمین و آسمان است را مسخر انسان کرده و آن‌ها را به یمن وجود بشر آفریده است.

 بقیه در ادامه مطلب


ادامه مطلب ...
یک شنبه 4 اسفند 1392برچسب:آیه الله خوشوقت,, :: 1:41 :: نويسنده : غلامعلي ذوالفقاري

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دبير دين و زندگي و آدرس zolfaghari.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.