برای الگوی مدیریت جهانی باید نقشه جهانی داشته باشیم
دبير دين و زندگي
ديني

ارش خبرنگار مهر در قم، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی بعد از ظهر پنج‌شنبه در جمع شرکت کنندگان اختتامیه اولین جشنواره ملی ملکوت که با حضور دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در موسسه اسرا برگزار شد، اظهار داشت: خدا عقل و قرآن کریم و ائمه اطهار(ع) را چراغ روشنی برای هدایت انسان قرار داده و دینی که داعیه جهانی دارد باید نقشه جهانی داشته باشد و دین نقشه جامع جهانی را ترسیم کرده است.

وی بیان کرد: اگر کسی به نقشه جامع جهانی توجهی نکند هر قلمی بزند فرسوده می‌شود و اگر کسی مسئولیت جهانی دارد باید نقشه جهانی را ترسیم کند و در این نقشه مسئولیت بخش‌های مختلف را ترسیم کند.

این مرجع تقلید شیعیان عنوان کرد: انسان سالک الهی است و سالک به راه و چراغی نیاز دارد و سالک موفق باید راه را داشته باشد و آن را ببیند.

آیت الله جوادی آملی افزود: برای ارائه هرگونه مدل برای الگوی مدیریت جهانی باید یک نقشه جهانی داشته باشیم، زیرا اگر این نقشه که جامع نیز باید باشد، در اختیار نباشد، هر طرحی که ارائه شود به مرور و به سرعت فرسوده خواهد شد.

وی یادآور شد: راه، کار بشر نیست و بشر می‌تواند آن را بفهمد و این که انسان از کجا آمده و به کجا می‌رود را در اختیار ندارد و وقتی جایگاه در اختیار انسان نیست راه نیز در اختیارش نیست.

الرحمن هماهنگ کننده ادیان و جامعه بشری

آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: خداوند اسلام، توحید و انسان را در این نقشه جامع جدا کرده و الرحمن را میان آنها مشترک قرار دارد و آنچه که می‌تواند جامعه بشری و ادیان را هماهنگ کند الرحمن است و نظام جاهلی با الرحمن هماهنگ نیست.

این مفسر قرآن کریم بیان داشت: پیامبر گرامی اسلامی می‌فرماید به زیارت همدیگر بروید و با بیان احادیث ما در جامعه عاطفه ایجاد می‌شود و عاطفه سنگ را روی سنگ بنا می‌کند.

وی ابراز کرد: الرحمانیت ذات اقدس الهی و نقشه جامع جهانی است که عالم را به داخله اسلامی، توحیدی و انسانی سوق می‌دهد.

قوانین سازمان حقوق بشر از عنصر انسانی نقشه جامع جهانی خالی است

آیت الله جوادی آملی افزود: سازمان حقوق بشر از عنصر انسانی این نقشه جامع خالی است و هیچ کدام از مواد قانونی آنها صبغه علمی ندارد زیرا هر قانونی تدوین می‌شود باید سه عنصر نقشه جامع را دارا باشد.

وی بیان کرد: کلید مبانی، عدل است و این که اشیا و اشخاص کجا قرار بگیرند را حقوق بشر تعیین می‌کند اما اصل سوم که انسانی است را ندارد و آنها دستشان از منبع وحی کوتاه است و عدل را خودش معنا کرده و به همین دلیل یک روز می‌گویند این گزینه روی میز است و روزی دیگر گزینه‌ای دیگری روی میز است.

این مرجع تقلید شیعیان با بیان این که سازمانی همچون حقوق بشر که منبع نداشته باشد مدون آن سبقه علمی ندارد، افزود: پیامبر گرامی اسلام با مطرح کردن نقشه جامع جهانی بیان کرد که ما بعد از مرگ زندگانی داریم و این به عمل و زاد و توشه‌‌ای نیاز دارد.

وی تصریح کرد: محوری ترین عناصر عالم این است که دانشگاه‌ها علم نافع و عمل صالح داشته باشند و خروجی آنها بتواند مشکلات مردم را حل کند.

استاد برجسته حوزه افزود: برخی در محورهای علمی به جای قرآن از توهم و خیال استفاده کرده و گرفتار آن شده‌اند و وهم و خیال علم نیست و خداوند جامعه خیال زده را دوست ندارد.

نباید با گمان مطلب را بیان کرد

آیت الله جوادی آملی بیان داشت: دین اسلامی می‌گوید تصدیق و تکذیب باید عاقلانه باشد و تا مطلبی برای ما قطعی نشده و یقین به آن نداریم را نباید عنوان کنیم و فتوایی ندهیم و مطلبی ننویسیم.

وی عنوان کرد: مشکل جامعه ما در بخش علمی این است که 100 درصد به باور نرسیده‌ایم و آن را بیان می‌کنیم و در بخش عملی نیز هوسمدارانه پیروی می‌کنیم.

این مرجع تقلید شیعیان افزود: در هر ملتی تا زمانی که در مطلبی به یقین نرسیده اید نباید آن را تکذیب و یا تصدیق کنید و هوسمدارانه در عمل کار نکنید و بر اساس حق عمل کنید.

جامعه عقلانی به بیراهه نمی‌رود

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: اگر مقداری فاصله بگیریم اندیشه هایمان، گمان و عملمان هوی می‌شود و اگر در جامعه تا زمانی که حقی برای شما ثابت نشده آن را بیان نکنید، جامعه عقلانی می‌شود و ملت عاقل زیر بار ظلم و به بی راهه نمی‌روند و هر مشکلی که ما داریم یا در بخش گمان و یا در بخش گرایش است و دین اسلام آمده که این دو بخش را اصلاح کند.

وی ادامه داد: کسی که ایمان داشته و متدین باشد امام علی(ع) می‌گوید که او فرزند ما است اگر چه سید نباشد و این نعمت بسیار بزرگی است.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





جمعه 9 اسفند 1392برچسب:جوادی آملی, :: 1:21 :: نويسنده : غلامعلي ذوالفقاري

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دبير دين و زندگي و آدرس zolfaghari.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.