فانی: مدیریت در آموزش و پرورش پادگانی نیست
دبير دين و زندگي
ديني
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدیریت در آموزش و پرورش سربازخانه ای و پادگانی نیست، گفت: هیچ چیز محرمانه وجود ندارد؛ همه چیز شفاف است و ما باید به مردم گزارش دهیم.
علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونین و مدیران کل استان ها که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، اظهار داشت: دولت یازدهم سیاست هایش را اعلام کرده و همه ما باید خودمان را با این سیاست ها همسو کنیم همانطور که بنده در دولت نهم نپذیرفتم کارکنم و کنار رفتم چون اعتقادی نداشتم.

وی ادامه داد: باید بپذیریم که در جای جای آموزش و پرورش اخلاق و روابط انسانی حاکم باشد و فرهنگی که در آموزش و پرورش جواب می دهد، فرهنگ اخلاقی مبتنی بر روابط انسانی است و معلم چون با دانش آموز که دارای روح لطیفی است سروکار دارد، فقط روش اخلاقی و انسانی جواب می دهد.

فانی افزود: در آموزش و پرورش مدیران باید محبوبیت و مقبولیت داشته باشند و مدیریت مطلوب در آموزش و پرورش مدیریت بر دل هاست نه براساس حکمی که از بالا دست گرفتیم و بر این اساس اگر می خواهید مدیر و معاون انتخاب کنید حتماً باید بین فرهنگیان محبوبیت و مقبولیت داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: آنچه ما امروز در آموزش و پرورش به آن نیاز داریم، رهبری آموزشی است نه مدیریت آموزشی و بر این اساس، رهبری در آموزش و پرورش با هیچ دستگاهی قابل قیاس نیست.

وی افزود: نقش مدیران آموزش و پرورش یک نقش فرهنگی و رهبری است و از آنجا که آموزش و پرورش جامعه را هدایت می کند لذا نقش مدیران آموزش و پرورش در استان ها باید حفظ شود و در جلسات شورای اداری استان باید یک نقش تعیین کننده و شاخص باشد و ما باید برای فرهنگ و فرهنگیان امنیت ایجاد کنیم نه اینکه یک فرهنگ امنیتی را ترویج کنیم.

فانی اظهار داشت: بنده با وزیر اطلاعات هماهنگ کردم تا تشکل های فرهنگیان را نزد ایشان ببریم و تشکل های فرهنگیان به عنوان فرصت می توانند به آموزش و پرورش کمک کنند.

وزیر آموزش وپرورش با اشاره به حفظ کرامت معلمان ادامه داد : شنیدن حرف معلمان وظیفه ماست و تا اجازه انتقاد کردن و اظهار نظر به آنها داده نشود، کرامت آنها را محفوظ نداشته ایم چراکه کرامت فقط مربوط به معیشت نیست.

وی افزود: ما باید تلاش کنیم معلم از معلم بودن خود احساس غرور کند نه احساس حقارت؛ البته این کار در کوتاه مدت امکان پذیر نیست و معلمان باید بتوانند به راحتی حرفشان را بزنند.

* درباره مسائل معیشتی مصاحبه نمی کنم


وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: بنده که وزیرم به معلمان وقت می دهم تا انتقاداتشان را آزادانه ابراز کنند شما هم که مدیرکل هستید باید در این خصوص وقت گذاری کنید.

وی خطاب به مدیران کل گفت: شما فکر کنید که چگونه می توانید کرامت معلم را به او برگردانیم؛ البته در این خصوص مشاور اقتصادی ما نیز برنامه ریزی کرده است.

فانی افزود: من درباره مسائل معیشتی مصاحبه نمی کنم و همین جا به همه معاونانم می گویم چون اگر کاری مثبتی انجام شده باید معلم آن را احساس کند و نیاری به مصاحبه ندارد و وزاری قبلی حقوق و اضافه کاری می دادند، مصاحبه می کردند و با افتخار بیان می کردند ما حقوق فرهنگیان را واریز کردیم! حال آنکه اقدامات رفاهی و پرداخت حقوق فرهنگیان وظیفه هر وزیری است.

* تقویت فرهنگ نقد پذیری در بین مدیران آموزش و پرورش


فانی خطاب به مدیران کل استان ها اظهار داشت: مدیران باید بپذیرند که از آنها ایراد گرفته شود، خودتان را در معرض فرهنگیان قرار دهید و از معلمان فرار نکنید؛ معلمان باید نقد کنند و شما باید حرف ها و انتقادشان را بشنوید و ما هم جواب می دهیم یا می گوییم اشتباه کردیم ببخشید یا دفاع می کنیم و پاسخ می دهیم .

وی تأکید کرد: مدیریت در آموزش و پرورش سربازخانه ای و پادگانی نیست بلکه مدیریت بر دلهاست و اصولا در آموزش و پرورش حکومت و مدیریت پادگانی نداریم.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر تقویت کار کارشناسی در آموزش و پرورش اظهار داشت: آموزش و پرورش باید با تکیه بر خردجمعی، کارپژوهشی و تصمیمات مبتنی بر کارشناسی جلو برود.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش گفت : باید مشارکت صاحب نظران و نخبگان را جلب کنید و جلب مشارکت و تقویت کارشناسی از سیاست های ماست.

* به هیچ کس اجازه نمی دهیم از بیرون در آموزش و پرورش دخالت کند


فانی با تأکید بر استفاده از پتانسیل سایر دستگاه ها اظهار داشت: آموزش و پرورش صرفاً با اتکا به بودجه های خودش قابل اداره شدن نیست لذا با حفظ استقلال آموزش و پرورش، از امکانات موجود در استان استفاده کنید.

وی افزود : بنده در این راستا با وزرای ورزش و جوانان، صنعت و معدن و تجارت، کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی مذاکراتی داشتم و به زودی نتایج آن را می بینیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: فکر کنید که چگونه منابع بیرون آموزش و پرورش را به نفع آموزش و پرورش و با حفظ استقلال می توانید جلب کنید؛ اگر غیر از این باشد نمی توانیم به اهدافمان برسیم و همین آموزش و پرورش را خواهیم داشت که الان داریم.

وی ضمن تأکید بر توسعه، تعامل و همکاری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه افزود: ما به هیچ کس اجازه نمی دهیم از بیرون در آموزش و پرورش دخالت کند اما ارتباط و تعامل ما باید با همه شخصیت ها و دستگاه ها برقرار باشد.

* هر مدیری تخلفی مرتکب شده باشد عذرشان را خواهیم خواست


وزیر آموزش و پرورش گفت: هر سه ماه یکبار از عملکرد شما ارزشیابی به عمل می آوریم و هر مدیری تخلفی مرتکب شده باشد عذرشان را خواهیم خواست و شما نیز این نظارت و ارزیابی را باید از مدیران خود داشته باشید.

وی افزود: پنجم آبان که مجلس به من رأی اعتماد داد، آن شب در خانه گریه کردم و از خدا ترسیدم چون خودم را قبال تمام مسائل آموزش و پرورش، معلمان و دانش آموزان مسئول می دانم

فانی در پایان با اشاره به فرمایش حضرت امام (ره) که به مدیران می فرمایند « کاری نکنید که نتوانید به مردم پاسخ دهید » اظهار داشت: در آموزش و پرورش هیچ چیز محرمانه وجود ندارد، همه چیز شفاف است و ما باید به مردم گزارش دهیم و مردم باید احساس کنند که مسئولان صادقانه و مخلصانه در خدمت آنها هستند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پنج شنبه 5 دی 1392برچسب:آموزش و پرورش, :: 12:54 :: نويسنده : غلامعلي ذوالفقاري

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دبير دين و زندگي و آدرس zolfaghari.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.