سطح غنی سازی باید چقدر باشد؟
دبير دين و زندگي
ديني
درگفت و گوی شفاف با دوتن ازاعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح شد
براساس توافقنامه امضا شده میان ایران وگروه 5+1غنی سازی 20 درصد درایران متوقف شد، این درحالی است که ما از آینده این توافقنامه اطمینان نداریم و به کشورهای آمریکایی و اروپایی نیز بدبین هستیم، پس تصمیم گرفتیم که دست به کارشده و این طرح را در صحن علنی مجلس ارائه کرده و آن را به تصویب برسانیم.
شفاف:پس از امضای توافقنامه ژنو 3 میان ایران و 5+1، تعدادی از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی،تلاش کردندکه متن این توافقنامه درمجلس مطرح شده وپس ازرای اعتماد نمایندگان اجرایی شود که براساس مواد 125 و77 قانون اساسی پیشنهاد آنها عملی نشد، اما ماجرای واکنش نمایندگان به توافقنامه ژنو3 به همین جا ختم نشد،خبرها حاکی ازآن است که تعدادی از نماینده ها، طرحی را آماده کرده اند که براساس آن دولت را ملزم به غنی سازی 60 درصد می کند، این درحالی است که درصورت تصویب چنین قانونی در مجلس شورای اسلامی ماهیت توافقنامه ژنو3 زیرسوال می رود.

اسماعیل کوثری،عضوکمیسیون امنیت ملی مجلس و یکی از موافقان این طرح در گفت و گوبا شفاف گفت: براساس توافقنامه امضا شده میان ایران وگروه 5+1غنی سازی 20 درصد درایران متوقف شد، این درحالی است که ما از آینده این توافقنامه اطمینان نداریم و به کشورهای آمریکایی و اروپایی نیز بدبین هستیم، پس تصمیم گرفتیم که دست به کارشده و این طرح را در صحن علنی مجلس ارائه کرده و آن را به تصویب برسانیم.

به گفته کوثری،تولید اورانیوم 60 درصد برای سوخت کشتی های اقیانوس پیما وزیردریایی های ایرانی مورد نیازاست وایران باید قبل ازامضای توافقنامه نهایی با گروه 5+1 این طرح را به تصویب رسانده وقانونی کند تاهم به تیم مذاکره کننده مان یادآوری کنیم که ملت برای رسیدن به حق مسلم خودپایداری می کنند وهم اینکه در مذاکرات بعدی این موضوع را مدنظر داشته باشند که ماخواستارغنی سازی اورانیوم بالای 20 درصد هستیم.

این عضوکمیسیون امنیت ملی مجلس درادامه افزود:سوخت20درصدبرای فعالیت راکتورتهران در امیرآبادشمالی موردنیاز است و مصارف پزشکی داشته وصلح آمیز است،اما سوخت 60 درصدبرای پیشرفت صنعت وتکنولوژی کشور موردنیاز است و باید در کشور خودمان تهیه و تولید شود.

کوثری ضمن اشاره به فوریت ارائه این طرح درمجلس افزود:این طرح حداکثر تا یکشنبه در صحن علنی مجلس ارائه می شود تا درنهایت به قانون بدل شده و حق ایران درغنی سازی بالای 20 درصد محفوظ بماند، البته با رایزنی هایی که درمیان نمایندگان مجلس صورت گرفته است، حدود 10 تا 15 نفراز نماندگان این طرح را امضا کرده اند.

حسین سبحانی نیا،دیگرعضوکمیسیون امنیت ملی که مخالف ارائه این طرح درصحن علنی مجلس است به شفاف گفت:باتوجه به امضای توافقنامه ژنو میان ایران وگروه 5+1 دو طرف باید تلاش کنند تاچارچوب توافق نامه راحفظ کنند، پس درحال حاضربهتراست برای پایبندی به مفاد توافقنامه، غنی سازی را افزایش ندهیم.

به گفته سبحانی نیا، درشرایط حاضر باید سعی کنیم که بهانه به دست غربی ها نداده و درصورتی که شیطنتی از سوی آنها صورت گرفت به دنبال عملیات واکنشی باشیم.

این عضوکمیسیون امنیت ملی مجلس به گزینه های متفاوت تهران پس ازنقض توافقنامه از سوی غربی ها اشاره کرد و گفت: همانطور که اوباما عنوان کرد که درمورد پرونده هسته ای ایران، گزینه های دیگری نیز به جز دیپلماسی برروی میز است،ایران هم گزینه های دیگری دارد که درصورت نقض توافقنامه از سوی طرف مقابل آنها را برروی میز خواهد گذاشته و عقب گرد می کند.

سبحانی نیا درپایان گفت و گویش با شفاف گفت: باتوجه به وضوع موجود، نباید چنین طرح هایی در مجلس مطرح شود و نمایندگان باید اجازه دهند تا تیم مذاکره کننده راه خود را در پیش بگیرد، ایران باید در اجرای توافقنامه ژنو 3، مصر باشد وتلاش خود را برای اجرایی کردن توافقنامه به  کاربندد.
 

 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دبير دين و زندگي و آدرس zolfaghari.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.