همه چیز در باره ی پسته
دبير دين و زندگي
ديني

 

چرا پسته ایران

 

 

چهار منبع اصلی برای انتخاب پسته ایرانی برای رقبای ما وجود دارد .

انواع:
انواع مختلفی از پسته ایرانی وجود دارد که چهار نوع آن متداول می باشد : فندقی ( 40% باغ پسته ) کله قوچی ( 24% باغ پسته ) اکبری ( 12% باغ پسته ) و احمد آ؟قایی ( 9% باغ پسته ) که دو نمونه آخر در حال افزایش هستند . هر نوع پسته مشخصات و مزه مختلفی برای خود دارد .

درصد مغز زیادتر به پوست :
پسته ایرانی دارای درصد مغز زیادتری نسبت به پوستش دارد به این معنی که شما مقدار زیادتری مغز خوراکی خریداری می کنید . این مورد گفته شده در قبال هزینه یکسانی است که در مقایسه با دیگر رقبای وجود دارد .

قابلیت برشتگی :

پسته ایرانی دارای ظرفیتی است تا در دمای حدود 180 درجه سانتیگراد برشته شود(در دمای بخار پز) برشتگی خوب باعث مزه خیلی عالی در پسته می شود و علاوه بر این همچنین باعث از بین رفتن آلودگی های باکتریایی می شود . کاملا واضح است که بعضی از پسته های ایرانی بر خلاف پسته های غیر ایرانی دارای کمبود ذخیره چربی می باشند و پسته غیر ایرانی نمس تواند در دمای بالای 120 درجه سانتیگراد برشته شود . این پسته ها دارای مزه اشتها آوری نمی باشند یا اینکه دارای بوی مطبوعی در حین برشتگی نمی باشند وبرای از بین بردن باکتری ها در حین برشتگی مناسب نمی باشند .

مزه:
در طی دوره درازی مصرف کنندگان اروپایی گرایش خود را به مزه پسته های ایرانی بیشتر نشان دادند . همه چهار نوع پسته تجاری ایرانی هر کدام بسیار غنی و پر بار می باشند .مزه خوب در پسته ایرانی کاملا بارز است به این ترتیب پسته ایرانی ترکیب متنوع و غیر همانند با مزه عالی ارائه می دهد که به مصرف کنندگان حق انتخاب و تنوع می دهد .

همه چیز در مورد پسته

 

 

 

مقدمه:
پسته گیاهی است که از دیرباز در نقاط مختلف ایران کشت می شده است و جنگل های وحشی پسته در ناحیه شمال شرق ایران به ویژه مرز افغانستان و ترکمنستان وجود دارد و گمان می رود که درخت پسته حدود 4-3 هزار سال قبل در ایران اهلی شده و مورد کشت و کار قرار گرفته است. در این نوشتار سعی شده به طور خلاصه و مفید، مطالب کاربردی به زبان ساده بیان شود. در مورد خواص پسته
pistachio و دیگر موراد مرتبط با پسته به سایر مقالات سایت ایران کالا مراجعه نمایید.

 

الف) آبیاری
با وجود این که پسته استقامت زیادی به بی آبی دارد، لکن نباید از آب دادن آن مخصوصا در سنین ابتدایی غفلت شود. به طور متوسط بسته به بافت خاک از نظر نگهداری آب مدار آبیاری بسته به سن درخت به شرح زیر توصیه می شود: (به جز فصل زمستان)
درخت با سن 1 تا 3 سال:     مدار آبیاری 7 الی 10 روز

درخت با سن 3 الی 6 سال :     مدار آبیاری 12 الی 20 روز
درخت با سن 6 سال به بالا :    مدار آبیاری یک ماه
باید توجه داشت زمانی که مدار آبیاری یک ماه است، در هر آبیاری آب زیادی به درخت داده شود تا رطوبت کاملا به عمق خاک نفوذ کند.

 

ب) هرس
هرس یعنی بریدن شاخه های اضافی و این عمل در زمستان انجام می شود. پس از فرم دهی درخت در سال های بعد از پیوند و قبل از باردهی، هرس اهمیت دارد که شامل شنگ کردن شاخه ها، سر بر داری و حذف پاجوش ها می باشد.
هرس باعث درشت شدن میوه درخت و تا حدی یکنواخت شدن باردهی در سالهای مختلف می شود.

 

ج) کود دهی
کود دامی گوسفندی و گاوی مورد استفاده باید کاملا پوسیده باشد. بهتر است کود مرغ نیز با کودهای گوسفندی یا گاوی مخلوط شود و در شیاری به عمق حداقل 40 سانتیمتر بسته به سن درخت و عرض 40 سانتیمتر در انتهای چتر سایه انداز درخت دفن شود. فصل کود دهی فصل خواب درختان یعنی زمستان است.
مخلوط کردن کود کامل شیمیایی (
N-p-K ) نیز با کود حیوانی مورد استفاده مطلوب می باشد.
دادن کود شیمیایی ازته (سولفات آمونیم و سولفات پتاسیم) در مناطق با آب و خاک شور در نیمه دوم اردیبهشت ماه جهت افزایش جوانه های رویشی و زایشی، در نیمه دوم تیرماه جهت پر شدن دانه های پسته در درختان بارده مناسب است. میزان کود مصرفی با مشاوره کارشناسان از 100 گرم تا 200 گرم به ازای هر درخت می باشد.
استفاده از کودهای مایع و جامد میکرو در فصل رشد درخت بسته به نوع کمبود و مشاوره با کارشناسان کشاورزی همزمان با سمپاشی و یا به صورت مستقل بسیار مناسب است. بعد از برداشت پسته دادن کود روی به صورت محلول پاشی توصیه می شود.

 

د) دلایل پوکی پسته
1- عدم وجود گرده نر که ناشی از کمبود درخت نر می باشد  مهمترین عامل پوکی پسته بوده و باید به ازای هر 10 الی 15 درخت ماده یک درخت نر در باغ پیوند نمایید. در صورت کمبود درخت نر حتما گرده افشانی مصنوعی انجام دهید.
2- عدم رسیدگی و توجه کامل به درختان از جمله آبیاری کم و نامنظم، ندادن کود حیوانی و هرس نکردن درختان و غلبه آفات در باغ باعث پر نشدن مغز پسته و یا ریزش جوانه های سال بعد می شود.

 

ه) آفات مهم پسته
1- پسیل پسته، که حشره زرد رنگ کوچکی است و در حال حاضر بیشترین خسارات را وارد می کند و موقع خسارت شدید، پای درخت شکرک ایجاد می شود.

2- کنه درختان پسته که این آفت با چشم معمولی قابل مشاهده نیست و علائم آن اینکه ابتدا برگها سبز تیره و سپس حالت چرمی رنگ می شوند.
3- شپشک پسته، این آفت کاملا روی برگها و خوشه ها قابل مشاهده است و درخت مورد حمله محصول آن اغلب پوک و نیم مغز می شود.
برای مبارزه با شپشک استفاده از سم اتیون با نسبت 2.5 - 2 در هزار بسیار مناسب است. ذکر این نکته ضروری است که برای مبارزه با هر یک از آفات مشاوره با کارشناسان خبره کشاورزی جهت توصیه سم و زمان سمپاشی بسیار مهم است.

 

و) برداشت پسته
1- پسته را وقتی کاملا رسید برداشت نمایید.
2- برداشت را ساعتهای اولیه روز شروع نموده و محصول برداشت شده را زیر سایه و یا جای خنک قرار دهید.
3- قسمتهای آلوده به آفت را در باغ جداگانه برداشت نمایید.
4- محصول برداشت شده را سریعا به مراکز فرآوری پسته که تمام اتوماتیک و بهداشتی است انتقال دهید تا سریعا پوست گیری و جداسازی شود. به این ترتیب رنگ پوسته سخت پسته سفیدرنگ و بازاری پسندی مناسب خواهد داشت.

 

خاصیت های مغز پسته و پوست پسته

 

خواص پسته

 

پسته طبيعتي گرم و خشك دارد و حاوي مقدار زيادي پروتئين گياهي، مواد نشاسته‌اي غني و مواد معدني‌ نظير پتاسيم و منيزيم است كه بسياري از نيازهاي بدن را تأمين مي‌كند.  بعضي محققان عقيده دارند كه پروتئين پسته به اندازه‌اي است كه مي‌توان آن را به عنوان جايگزيني براي گوشت و حبوبات دانست که البته چندان قابل استناد نیست و نمی توان به آن اکتفا کرد. در ضمن روي موجود در آن نيز در رشد سلول‌ها و بافت‌هاي بدن بسيار مؤثر است.  علاوه بر اينها وجود كلسيم و آهن در پسته سبب شده كه اين نوع خشكبار نقش بسيار مهمي در استحكام‌بخشيدن به استخوان‌ها و دندان‌ها و همچنين درمان بيماري‌هايي نظير كم‌خوني‌هاي ناشي از فقرآهن داشته باشد. در مقاله پسته چیست در سایت ایران کالا شما می توانید جدول مواد تشکیل دهنده پسته را مطالعه کنید. خوردن پسته براي افزايش حافظه و تقويت ذهن نيز مفيد است ولي باتوجه به اينكه خاصيت چاق‌كنندگي دارد، اگر رژيم داريد، اعتدال را در مصرف آن رعايت كنيد. براي رفع طبيعت گرم پسته – كه باعث ايجاد كهير يا دانه‌هاي قرمز رنگ در پوست مي‌شود – بهتر است آن را با برگه زردآلو، هلو يا انار ترش مصرف كنيد تا گرمي آن، قدري خنثي شود. برخلاف خود پسته، پوست آن خاصيت سرد و خشك دارد و مصرف آن براي تقويت معده و قلب توصيه  مي‌شود. در ضمن اسهال را نيز برطرف مي‌كند. علاوه بر اينها براي خوشبوشدن دهان و تقويت لثه‌ها مي‌توانيد پوست تازه پسته را جويده و براي مدتي در دهان  نگه داريد.

 

 

 

خواص مغز پسته

 

مغز پسته از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است.
1- مغز پسته به علت داشتن آهن خون ساز است و کسانی که به کم خونی مبتلا هستند باید حتما روزانه مقداری پسته مصرف نمایند.
2- پسته معده را تقویت می کند.
3- مغز و دهان را تقویت می کند.
4- برای آرامش قلب و آرام کردن اعصاب مفید است.
5- برای آرامش قلب و آرام کردن اعصاب مفید است.
6- خوردن پسته نیروی جنسی را تقویت می کند.
7- پسته برای تسکین سرفه مفید است
8- اسهال معمولی و اسهال خونی را درمان می کند.
9- جوشانده پوست و برگ درخت پسته برای رفع درد و خارش مفید است.
جدول خواص مغز پسته را در مقاله پسته چیست در همین سایت ایران کالا مطالعه نمایید.

 

 چه كساني نبايد پسته بخورند؟

 

گفتیم پسته گرم و خشک بوده ولذا بـــرای افـــراد گرم مـــزاج مضر است. مصلح آن سکنجبین است. پسته بسیار مقوی و دارای ویتامین های ب یک و ویتامین ب دو ویتامینE  می باشد. املاح معدنی فراوانی دارد که در جدول مقاله پسته چیست در همین سایت ایران کالا توضیح داده شده است و در تقویت قوای جسمی و جنسی و سلولهای مغزی موثر است. در پسته مقدار قابل توجهی آهن وجود دارد و با داشتن مواد دیگری چون پتاسیم ، منیزیوم تامین کننده احتیاجات بدن و خون است. اما البته مصرف زیاد پسته باعث می شود که مقدار ازت در خون بالا رود و شاید به همین علت است که عده ای معتقدند پسته باعث کثیف شدن خون می شود، البته اشخاصی که دچار ضعف و نارسایی کبد هستند و مبتلایان به بیماری های نقرس و دیابت و ناراحتی کلیه باید از خوردن پسته خودداری کنند.

 

خواص پوست سبز پسته   

 

پوست سبز پسته از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است و دارای خواص زیر می باشد.
1- پوست سبز پسته برای رنگرزی به کار می رود.
2- بهترین دارو برای رفع بوی بد دهان است.
3- جویدن آن باعث التیام زخم های داخل دهان می شود.
4- برای استحکام لثه ، مالیدن آن روی لثه یا جویدن آن مفید است.
5- دم کرده پوست سبز پسته حالت دل بهم خوردگی و استفراغ را از بین می برد.
6- دم کرده آن برای رفع اسهال مفید است.
7- برای رفع سکسکه پوست سبز پسته را دم کنید و یک فنجان از آن را بنوشید.

 

آنالیز پوست سبز پسته 

 

مواد تشکیل دهنده پوست سبز پسته

 

 

 

خواص پوست سفید پسته  

 

پوست سفید پسته خاصیت قابض دارد و برای بواسیر بسیار مفید است. باعث تسکین درد و تخفیف بیماری می شود. برای درمان این بیماری باید پوست سفید پسته را در آب جوشاند و آن را داخل لگنی بریزید و شخصی که این بیماری را دارد برای چند دقیقه در آن بنشیند.

 

 

 

پروتئین خام

11.20 %

فیبر خام

15.28 %

چربی خام

5.29 %

خاکستر خام

10.13 %

عصاره عاری از ازت

52.16 %

کلسیم

1.08 %

فسفر

0.11 %

منیزیم

0.31 %

پتاسیم

4.44 %

آهن

660.68 ppm

منگنز

 23.6 ppm

مس 

 16.23 ppm

 روی

 27.5 ppm

 انرژی خام

 4425.45 Kcal/kg DM

 

 

 

سطح زير کشت پسته در ايران

بر اساس آخرين اطلاعات موجود،سطح زير کشت پسته در ايران در سال زراعي
۷۶-۱۳۷۵

برابر
۲۴۷۱۳۰هکتار بوده است که نسبت به سال زراعي گذشته حدود ۷درصد و نسبت به سال پايه حدود ۹۸درصد افزايش نشان مي دهد .

سطح زير کشت
پسته در ده سال مورد بررسي ۱۲۵۱۲۳هکتار تا ۲۴۷۱۳۰هکتار متغيير بوده است .کمترين ميزان سطح زير کشت پسته در سال زراعي ۶۷-۱۳۶۶بوده که تا سال ۷۶اين مقدار روندي افزايشي داشته است.

براساس آمارموجود ،در پايان سال مورد بررسي بيشترين سطح در استان کرمان با
۲۰۰۵۰۵هکتار که ۸۱درصد از سطح زير کشت پسته کشور را در اختيار داشته است.پس از کرمان که مقام اول را از اين نظر دارا است ،استان هاي خراسان ،يزد ،سمنان ،قزوين ،فارس وسيستان وبلو چستان به ترتيب مقام دوم تا هفتم را به خود اختصاص داده اند.استان هاي آذربايجان غربي و اردبيل هريک با ۲هکتار کمترين سطح زير کشت پسته در کل کشور را دارند.کرمان ،خراسان ،يزد، سمنان، قزوين ،فارس و سيتان وبلوچستان جمعاٌ ۹۹
درصد از شطح زير کشت پسته کل کشور را داشته ومهمترين مناطق کشت پسته به شمار مي آيند.

● توليد پسته در جهان

براساس آخرين اطلاعات منتشرشده از سوي سازمان خواربار کشاورزي جهاني ،مقدار توليد پسته جهان درسال
۱۹۹۷برابر ۳۳۱۴۰۳ تن بوده است.توليد جهاني پسته در سال ۱۹۹۷نسبت به سال قبل حدود ۲۳درصد کاهش و نسبت به سال پايه (۱۹۸۸)حدود ۴۵درصد افزايش نشان مي دهد.

در بين کشورهاي جهان ،ده کشورهر يک بيش از
۲۵۰تن پسته در سال ۱۹۹۷توليد کرده اند که در بين ايران با توليد حدود ۱۱۲هزار تن ،رتبه اول را دارا است .ايران به تنهايي حدود ۳۴درصد پسته جهان را توليد مي کند . پس از ايران آمريکا با توليد ۸۲ هزار تن دومين کشور عمده توليد کننده پسته جهان به شمار مي رود. ترکيه با ۶۰ هزارتن پسته مقام سوم جهان را داراست .

در بين کشورهاي عمده توليد
پسته جهان ،ميزان توليد سال ۱۹۹۷
نسبت به سال گذشته در کشورهاي آمريکا، سوريه ،يونان ،ايتاليا و تونس افزايش و در کشورايران کاهش داشته است.

در بقيه کشورها مقدار توليد تغييري را نشان نمي دهد .


▪ توليد پسته در ايران

در سال
۷۶-۱۳۷۵ ميزان توليد پسته کشور ۱۱۱۹۱۶ تن است که نسبت به سال گذشته ۵۷ درصد ونسبت به سال پايه ۱۱ درصد کاهش داشته است .

ميزان توليد
پسته کل کشور در ده سال مورد بررسي از ۱۱۱۹۱۶ تا ۲۶۰۰۸۵ تن در نوسان بوده است . کمترين ميزان توليد مربوط به سال زراعي ۷۶-۱۳۷۵ بوده واز سال پايه تا سال زراعي ۷۵-۱۳۷۴ ميزان توليد پسته تقريباٌ سير افزايشي داشته است به صورتي که به رقم ۲۶۰۰۸۵ تن رسيده است .

بالاترين مقدار توليد
پسته کشور در استان کرمان با توليدي برابر ۸۱۵۹۹ تن مي باشد که ۷۳ درصد از توليد پسته کل کشور را به خود اختصاص داده است وپايين ترين مقدار با يک تن از توليد پسته کل کشور مربوط به هر يک از استان هاي آذربايجا ن غربي و اردبيل است .

پس از کرمان ،از نظر ميزان توليد
پسته ،استان يزد در مقام دوم قرار دارد که با احتساب توليد استان هاي خراسان ، سمنان ، قزوين ، اصفهان وفارس جمعاٌ ۹۸ درصد از توليد پسته کل کشور را به خود اختصاص داده اند وسه استان کرمان ، يزد وخراسان به تنهايي ۸۹ درصد از پسته کل کشور را توليد نموده اند و مهمترين مناطق توليد پسته به شمار مي آيند .

● شرايط اقليمي

بارندگي هاي بهاره، يخبندانها و وزش بادهاي گرم و خشک کننده مانع تلقيح و رطوبت زياد در طول فصل رشد گياهي باعث تشديد حمله و خسارت بيماريهاي قارچي مي شوند. وزش بادهاي تند وشديد نيز در تربيت نهالهاي جوان تاثير نامطلوبي مي گذارد.جهت کمک به بيداري و رويش جوانه هاي خواب و توليد گل آذين هاي نرمال و تسريع در رشد گياهي و باردهي در کاليفرنيا حداقل به هزار ساعت سرماي زمستانه پايين تر از
۷ºc نياز است و چنانچه جمع درجه حرارت کمتر از ۶۷۰ ساعت باشد ( چنانکه در سال ۷۸- ۱۹۷۷ اتفاق افتاد ) گلدهي و برگدهي درخت به تاخير مي افتد و برگها نامنظم و بدقواره مي شوند و توليد محصول کاهش پيدا مي کند. مضافاٌ آنکه هيچ گونه مواد يا محلول شيميايي نيز چنين کمبودهايي را تامين يا جبران نمي کند.

درخت
پسته را به راحتي مي توان در اغلب خاکها با بافت و جنس مختلف کاشت به طوري که در زمين هاي آهکي و شور هم طاقت و تحمل آن بهتر از ساير درختان ميوه بوده است اما در اراضي زهدار و کم عمق و سخت و سنگي نتيجه خوبي نشان نمي دهد. بهترين خاک مورد پسند پسته، خاک هاي شني و رسي با زهکشي مطلوب و تهويه شده است که هر چه عمق آن بيشتر و يکنواخت تر باشد رشد آن بهتر و توليد آن زيادتر خواهد بود.

چنانکه قبلاٌ اشاره شد، درخت
پسته آب ياب است به طوري که درشرايط سخت بي آبي هم زنده مانده است. منافذ يا روزنه هاي برگ در درخت پسته حساسيت کمتري نسبت به خشکي داشته و نسبت به ساير درختان ميوه سردسيري طاقت بيشتري در مقابل کم آبي از خود نشان مي دهند. با اين حال، از نظر اقتصادي بهترين نتيجه وقتي گرفته مي شود که درخت به حد کافي آب خورده باشد. ميزان، روش و زمان آبياري عواملي هستند که تاثير زيادي در چگونگي توليد محصول و رشد گياهي، به خصوص در رشد درختان نو کاشت و جوان دارند.


● آبياري

با شناحت ويژگي هاي درخت پسته نسبت به طاقت واستقامت آن در مقابل كم آبي كه مي توان با كمترين مقدار آب زندگي درخت وتوليد آن را محفوظ داشت. با اين حال تحمل درخت پسته نسبت به كم آبي هر چه باشد دليل بر خاصيت ذاتي درخت نيست ؛ زيرا شواهد نشان داده اند كه پسته هم مانند ساير درختان ميوه نياز زيادي به آب دارد وچنانچه در طول فصل رشد گياهي وتوليد آن كمتر ازنياز طبيعي به آن آب برسد واكنش درخت با لقوه اثر معكوس دارد. وبا آن كه زنده مي ماند،از قدرت باردهي حتي از عمر آن كاسته مي شود .

▪ براي مقابله با اين نقيصه و رفع كمبود آب از نظر علمي دو راه در پيش است:

۱) حفظ سقف رطوبت در خاك با برنامه زمانبندي شده .

۲)
اندازه گيري ميزان آب مورد نياز درخت وپر كردن خلاء يا رفع كمبود آب با شناخت كيفيت آب وخاك وگياه به طور دقيق .

براي اندازه گيري ميزان آب ،لزوم آبرساني در حد مكفي وتامين كمبود آن نياز به تجهيزات و ابزار مخصوص از قبيل فشار سنج وگرما سنج مادون قرمز و غيره دارد تا ميزان آب لازم و زمان آبياري را نشان بدهند.
آفات و بیماری‌های درخت پسته

 

پسیل معمولی پسته Agonoscena  Pistaciae         

پسیل معمولی پسته مهمترین آفت پسته است که باغداران به آن شیره خشک می گویند . زیرا عسلک دفع شده ازانتهای بدن پوره های این آفت درمقابل هوا خشک شده ، تبدیل به دانه های مدور شکر مانندی می شود که روی برگها و زیر درخت می ریزد . زمستان را بصورت حشره کامل می گذراند و اوایل اردیبهشت ماه معمولأ تخمریزی می کند و نوزادهای آن از شیره نباتی تغذیه می نماید تا تبدیل به حشره بالغ گردند .

    پسیل پسته حشره کوچکی است که اندازه آن ما بین 5/1 تا 8/1 میلیمتر می باشد ، رنگ عمومی بدن در حشرات بالغ زرد روشن و روی سینه ، لکه های کشیده ای به همین رنگ و کمی تیره تر وجود دارد . معمولأ  شکم به رنگ بدن است و اغلب دارای لکه های قهوه ای رنگ کشیده ای می باشد  که دور مفاصل شکم به شکل  دوایری دیده می شود .  رگهای بال زرد و دارای لکه های قهوه ای رنگی است . و فواصل آنها نسبتأ منظم است .

خسارت پسیل معمولی پسته

دراثرمکیدن شیره گیاهی توسط پسیل معمولی پسته وزن مغز آن کاهش ، درصد پوکی افزایش و میزان خندانی هم کاهش میابد . گیاه آفت زده ضعیف شده و گاهی لکه های قهوه ای سوخته روی برگها دیده می

شود . ازدیگرخسارتهای این آفت ریزش برگها  و جوانه های میوه دهنده سال بعد وهمچنین بسته شدن روزنه های هوایی دراثر ترشح عسلک می باشد .

روشهای مبارزه با شیره خشک

راه طبیعی کنترل جمعیت این آفت ، شکارگران آن از جمله بالتوری ، کفشدوزک و چندین گونه زنبورهای کوچک هستند که در باغاتی که سمپاشی کمتری شده اند خود به خود این آفت را در جمعیت پایین نگه می دارند . از روشهای مصنوعی وغیر شیمیایی مبارزه با آفت پسیل ، استفاده از تله های زرد رنگ و چسبنده است که قادر است تعدادی از حشرات را به خود جلب کند و بیشتر درباغات محصور و کوچک که تراکم درختان در آنها پایین است قابل توصیه می باشد . وجود باد و گرد و غبار کارآیی این تله را کم می کند . در شرایطی که با جمعیت های زیاد حشره مواجه شدیم می توان از یکی از سموم زیر برعلیه آن استفاده کرد :

 

·        آمیتراز ( میتا ک) به نسبت 1 تا 1.5 در هزار

 

·        کنسالت به نسبت 0.5 در هزار

 

·        کنفیدوز به نسبت 0.4 در هزار

 

·        دارتون به نسبت 2.5 در هزار 

 

جهت استفاده ازسموم شیمیایی و تعیین زمان سمپاشی ، هنگامیکه روی 50% از برگهای درختان باغ بطور متوسط 15-10 پوره آفت وجود داشته با شد ، توصیه می شود .

 زنجره پسته    Idiocerus  Stali  «Fieb»

در مناطق پسته خیز به این آفت شیره تر گفته میشود. زنجره پسته درسال فقط یک نسل دارد و زمستان را بصورت حشره کامل در زیر پوست و شکاف تنه درختان پسته و یا سایر درختان مانند بادام ، زردآلو و در شکاف دیوارهای قدیمی نزدیک باغات پسته می گذراند . در شرایط آب و هوایی گرمتر در اواسط اسفند ماه و در شرایط آب و هوایی سردتر در اوایل فروردین ماه شروع به فعا لیت می کند .

خسارت آفت

از محل نیش زدگی حشرات به پاریکارپ میوه های جوان ، شیره نباتی خارج شده و توأمأ فضولات و  ترشحات پوره ها روی برگها و خوشه ها میریزد . این ترشحات علاوه بر آنکه باعث سوختگی برگها و خوشه ها می شوند ، محیط منا سبی را نیز برای نشو و نمای قارچهای ساپروفیت ایجاد می کنند واغلب درختهای آلوده ، مبتلا به بیماری دوده یا فوماژین می شوند . نتیجه اینکه به تدریج میوه ها خشک و چروکیده میگردند . گاهی هم خسارت به ا ندازه ای است که هیچ میوه سالمی روی درخت باقی نمی ماند .

 یکی از آسان ترین راههای تشخیص زنجره پسته در باغ آن است که آرام یک دست را زیر خوشه های جوان برده و با دست دیگر ضربه سریع  و آرامی از بالا به خوشه زده شود ، اگر حشرات ریزی که سریع پرواز می کند در دست مشاهده گردید به احتمال زیاد درخت به زنجره آلوده شده است .

مبارزه

مبارزه شیمیایی را باید از زمان ظهور جوانه ها قبل از تخم ریزی آفت شروع کرده و به محض آغاز گل دادن درختان خاتمه داد . درصورتی که مبارزه علیه حشرات قبل از گل دهی صورت نگیرد ، باید صبر نمود تا پوره ها ظاهر شوند و سپس اقدام به مبارزه شیمیایی نمود .

    برای مبارزه می توان از سموم فسفره و یا دیمتوآت ها استفاده نمود . ( سم آندوسولفان به نسبت 2 در هزار ) .

 

 پروانه چوبخوار پسته   Kermanix  Pistaciella 

این آفت در حال حاضر یکی از مهم ترین آفات در مناطق پسته کاری کشور میباشد . محدوده گسترش این آفت زیاد بوده و در پسته کا ری های استان کرمان ، فارس ، دامغان ، یزد ، قزوین ، خراسان ، سیستان و بلوچستان و دیگر نقاط کشور مشاهده شده است .

شکل شناسی

حشره کامل این آفت پروانه ایست کوچک که عرض آن با بالهای باز حدود 13-11 میلیمتر است . رنگ عمومی بدن و بالها تیره براق و پوشیده از فلس است . در روی بالهای جلویی دو لکه زرد رنگ یکی بزرگتر و در وسط و دیگری کوچک و در انتهای قدا می بال دیده می شود .

دوره زندگی و نحوه خسارت

این آفت زمستان را به شکل لارو کامل درداخل سرشاخه های پسته می گذراند . دراواخر زمستان لاروهای مذکوراز سر شاخه های پسته خارج شده ، در روی شاخه ها و نزدیک جوانه ها و یا روی تنه و حتی روی کلوخه های سطح باغ به تنیدن پیله ای به شکل قایق وارونه به  دور خود پرداخته و به شفیره  تبدیل می شوند .

نحوه خسارت پروانه چوبخوار پسته

دوره شفیرگی حدود 30- 25 روز است . پروانه های آفت ، پس از طی این دوره از درون پیله ها خارج شده و با یکدیگر جفت گیری می کنند . سپس پروانه های ماده روی سر شاخه های جوان ، محور خوشه ها ، دم میوه ها و حتی دم برگها تخم ریزی می کنند . پس از طی دوره انکوباسیون تخمها تفریخ شده و لاروهای سن اول از محل چسبیدن تخم وارد گیاه می شوند و خود را به قسمت مرکز خوشه یا سر شاخه می رسانند از این محل تغذیه کرده ، فضولات قهوه ای و سیاه رنگی در محل تغذیه به جا می گذارند . لاروهای درون محور خوشه ها درآغاز فصل باعث ریزش خوشه ها می شوند . ولی چنانچه خوشه رشد کرده باشد ، فقط تعدادی از میوه های انتها یی خوشه ها در حدود اواسط خراد ماه خشک و سیاه شده ، می ریزند .

لاروهای مستقر در مغز سر شاخه ها باعث ضعف سر شاخه ها ، و در نتیجه ضعف جوانه های میوه وبرگ دهنده سال بعد می گردند . این حشره در سال یک نسل دارد و با توجه به اینکه اکثر طول عمر خود را درمغز محور خوشه ها و سر شاخه ها می گذراند مبارزه با آن مشکل بوده و مدّ ت زمان مبارزه با آفت کوتاه است ، لذا توصیه می گردد به زمان مبارزه توجه کا فی گردد . امروزه حداکثر ظهور و پرواز پروانه های آفت با استفاده از تله های فرمونی تغیین می گردد و بدین ترتیب زمان مبارزه با آفت بطور دقیقتری مشخص و به اطلاع کشاورزان رسانده می شود . لذا تو صیه می گردد که با کارشناسان مربوط جهت اطلاع از زمان مناسب مبارزه مشورت شود . در صورت ضرورت می توان از حشره کش لاروین ( تیودیکارب ) به نسبت1.5 کیلو گرم در هزار لیتر آب یک هفته پس از حد اکثر پروانه ها استفاده نمود . این زمان تقریبأ مصادف با زمانی است که گلهای ماده تلقیح شده و دانه ها به اندازه ارزن شده اند . این آفت نیزمانند بسیاری از آفات پسته ، دارای دشمنان طبیعی و زنبورهای پارازیتو یید فراوانی است که هر ساله در پایین آوردن جمعیت آفت نقش مهمی دارند .

 پروانه میوه خوار پسته  Recurvaria  Pistaciicola  Danilevsky

این آفت زمستان را بصورت لارو کامل در زیر پوسته های تنه درختان مسن پسته به سر می برد و در

اواخر اسفند ماه تبدیل به شفیره و سپس پروانه  میگردد .

خسارت

    ظهور حشرات کامل در اواسط فروردین ماه و همزمان با تورم جوانه ها بوده که پس ازجفت گیری بر روی گلها و میوه های تازه تشکیل شده تخمریزی می نمایند . تخمها حدودأ دوهفته بعد باز شده و لاروهای سن اول کوچک و شیری رنگی به داخل میوه های تازه تشکیل شده نفوذ نموده و از جنین میوه تغذیه می نمایند . میوه های آلوده در این مرحله تا قبل از سخت شدن پوست استخوانی در اثر تغذیه لا روها سیاه شده ، خشکیده و در نهایت می ریزند .

    لاروها پس از خوردن محتویات میوه آن را سوراخ نموده و خارج می شوند و سپس وارد میوه بعدی می گردند ، که در این مرحله هر لارو قادر است تا8 میوه را از بین ببرد . لاروها پس از چند بار پوست عوض کردن و کامل شدن زیر پوستهای شاخه ها و تنه درختان تبدیل به شفیره و سپس حشره کامل می شوند . نسل دوم آفت معمولأ از20 تیر الی 20 مرداد ماه شروع می شود و پروانه بر روی دانه های پسته که درشت هستند تخمریزی می کند. پس از باز شدن تخم ، لاروها زیر پوسته سبز دانه پسته می روند . و از سطح داخلی پوست سبز تغذیه می نمایند و یا از محل شکاف خوردن پوست استخوانی ( محل خندان شدن پسته ) وارد میوه ها شده و از مغز میوه ها تغذیه می نمایند که با بر جا ماندن فضولات لاروی بر روی پوست استخوانی باعث ایجاد لکه های تیره رنگ برروی آن می شود .

مبارزه

    زمان مبارزه علیه پروانه میوه خوار پسته در باغهایی که سابقه آلودگی دارند هنگامی است که تقریبأ 3/2 گلها به میوه تبدیل شده است . جهت مبارزه با این آفت می توان از روش های مبارزه شیمیایی نیز استفاده نمود که در جهت استفاده باید در مورد تعیین و میزان سموم لازم با کارشناس حفظ نباتات مشورت

انجام شود .

پروانه برگ خوار پسته ( رائوی پسته ) Ocneria  terebinthina  Stgr     

    پروانه برگ خوار پسته یا پروانه برگ خوار سفید که بنام رائو نیزگفته می شود یکی ازآفات مهم باغهای پسته در ایران محسوب می شود . این آفت زمستان را بصورت شفیره و در پناهگاههای مختلف به سر می برد . زمان فعالیت پروانه برگ خوار پسته دراستان کرمان از اوایل اردیبهشت به بعد است . اگر در منطقه ای این آفت سابقه حضور دارد از اوایل اردیبهشت می توان در پشت برگها تخمهای پروانه را در دسته های 50 تایی و بیشتر که به سطح پشتی آن چسبانیده شده اند مشاهده کرد .

خسارت

شیوه خسارت این آفت به نحوی است که لاروهای پروانه پس از خروج از تخم ، بلافاصله از پارانشیم

برگ واپیدرم فوقانی تغذیه نموده و لاروهای سنین بعد قسمت اعظم پهنک برگها را میخورند و فقط رگبرگ های اصلی راباقی میگذارند .

 

زمان وشیوه های مبارزه با پروانه برگخوار پسته

پروانه برگخوار پسته ( رائو) از آفت هایی است که به خوبی می توان جمعیت آن را مورد کنترل قرار داد . اگر چه تعدادی از لاروهای آفت را عنکبوتها و پرندگان کوچک بدلیل بزرگی لارو می خورند اما چنانچه باغ در معرض خطر جدی توسط این آفت قرار گرفت می توان از سموم زیر برای دفع آنها استفاده کرد و اگر تعداد برگهای خورده شده زیاد نیست نیازی به سمپاشی نیست زیرا سمپاشی برعلیه آفات دیگر درهر زمان ممکن ، این آفت را نیز در باغ از بین خواهد برد .

سموم قابل مصرف بر علیه پروانه برگخوار پسته:

·        زولون ( فوزالون) به نسبت 2 تا2.5 در هزار

·        دیازینون به نسبت 2 تا 2.5 در هزار     

 

پروانه پوست خوار پسته (کراش)   Arimania   (Salebri) komaroffi

 

پروانه  پوست خوار یا کرم پوست خوار پسته را در اصطلاح محلی «کراش» می نامند . میزبان این آفت اختصاصأ پسته است . زمستان گذرانی آن بصورت شفیره در روی پوسته های خشکیده و برگ درختان پسته  و در لایه کلوخه های زیر درختان می باشد .

خسارت

لارو این آفت در نسل اول از دانه های ریز پسته در ماه های اردیبهشت و خرداد تغذیه می کند و خسارتی شبیه به خسارت پروانه میوه خوار پسته ایجاد می نماید . لارو نسل بعدی از پوست سبز روئی میوه تغذیه می کنند و در نتیجه دانه بدون پوست و بدون مغز باقی مانده ، خشک شده و می ریزد . درنسل آخر که مصادف با رسیدن میوه ها می باشد ، لاروهای آفت از پوست نرم پسته تغذیه می کنند و موجب بجای گذاشتن لکه های تیره در روی پوست استخوانی دانه پسته شده که از بازار پسندی و مرغوبیت پسته کاسته می شود .

مبارزه

در صورت شیوع این آفت در یک منطقه باید در اوایـل فصل یعنی در اردیـبهـشت تا خرداد با لاروهای کوچک آن مبارزه کرد زیرا اگر لاروها تنیدن تار راآغاز کنند ازاثر سم بر روی آنها کاسته میشود . از یکی از سموم زیر به نسبتهای ذکر شده می توان برای کنترل این آفت استفاده کرد :

·        زولون به نسبت 1.5 در هزار

·        مالاتیون به نسبت 2 در هزار

شپشکهای مهم درختان پسته

شپشکها بطور کلی نوعی از حشرات هستند که اغلب جنس ماده درآنها قابلیت پرواز نداشته و روی قسمت ها یی از درخت ساکن و چسبیده هستند . گر در منطقه ای این آفت گسترش دارد و بر روی بیشتر درختان باغ بصورت متراکم دیده میشود . برعلیه آن سمپا شی انجام داد . شپشکهای مهم پسته از دو گونه هستند که تفاوتهایی با یکدیگر دارند .

 

شپشک سر شاخه و میوه پسته ( شپشک واوی پسته)

Lepidosaphes  Pistacia  Archangelskaia                         

در اواخر اردیبهشت و اوایل فروردین ( در شرایط رفسنجان ) به روی سر شاخه های تازه و دانه های پسته چسبـیده و باید با نظر کارشناس آفت زمان دقیق سمپاشی را معلوم کرد زیرا حشره پس از خروج ازتخم ، سپری را بر روی خود ترشح می کند که سمپاشی را بی اثر می کند .

 

 شپشک تنه درختان پسته ( شپشک کنده ای )Melanaspis  ino  Pinatus  Leonardi                                 

    این شپشک روی تنه درخت ساکن شده و زیر سپر خود تخم ریزی میکند و سپری گرد بر روی خود ترشح می کند. اگر شدت آ لودگی به شپشک زیاد باشد باید سمپاشی انجام شود .

سموم مورد توصیه برای شپشک های پسته

از یکی از فرمو لهای زیر می توان برای سمپاشی بر علیه  شپشک سرشاخه و میوه و  شپشک تنه استفاده کرد .

·        اتیون 1.5 تا 2 لیتر + روغن ولک 5 تا 10 لیتر در هزار لیتر آب

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





شنبه 7 دی 1392برچسب:پسته , سرخس, :: 23:31 :: نويسنده : غلامعلي ذوالفقاري

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دبير دين و زندگي و آدرس zolfaghari.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.