تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی پیرامون کشاورزان سرخس4
دبير دين و زندگي
ديني

.

پس از اعلام نظر کمیسیون ماده ۲ قانون ابطال اسناد فروش رقبات آب و اراضی آستان قدس در مورخ ۶۶/۵/۲۷، مدیر عامل املاک آستان قدس سرخس در تاریخ ۶۶/۵/۲۷ طی نامه شماره ۳۲۵۳ به زارعینی که دارای سند ۶ هکتاری اصلاحات عرضی رژیم قبل از انقلاب هستند اعلام می نماید که برای انعقاد قرارداد اجاره مراجعه و مدت ۲۰ سال اجارة بها را بخشیده و هر یک از ۱۰۸۲ زارع در هر زمان می تواند این قرارداد را به فرزندش منتقل کند.پس از این اعلام به جز یکی دو نفر که کارمند مؤسسه کشاورزی آستان قدس بودند بقیه نمی پذیرند و به موقوفه بودن این اراضی اعتراض می کنند پس از راهپیمایی کشاورزان سرخس در ۶۷/۱۲/۱۲ مسؤولین و شورای تأمین استان خراسان با برداشت اینکه راهپیمایی زارعین سرخس یک حرکت سیاسی است به مشکلات کشاورزان دیمکار و نصفه کار با آستان قدس و مشکلات زمین مسکن در سرخس اعتنا ننموده و تمام موضوع را متوجه ۱۰۸۲ زارع شناخته شده قدیمی نموده و آستان قدس را متقاعد می کنند که این کشاورزان باید ببیایند بمدت ۵۰ سال قرارداد امضاء کنند و اجاره بهای ۵۰ سال را ببخشند. کشاورزان پس از اطلاع از این مصوبه مسؤولین استان، طی اجتماع و تنظیم صورتجلسه أی در ساعت ۹ صبح روز ۶۸/۲/۲۲ که پیوست است اعلام میدارند.

«ما کشاورزان و پابرهنگان بخش مرزی سرخس اعلام مینمائیم که آستان قدس اول ثابت کند که صاحب زمین است، بعد زمینها را اجاره بدهد ما کلیه کشاورزان صریحاً اعلام می کنیم که اگر آستان قدس ثابت کرد که زمین شرعاً متعلق به استان قدس است اجاره می کنیم در غیر این صورت حق آبا و اجدادی ما را و حق مسلم ما را به ما برگردانند.»

کمیسیون سیاسی شوراهای تأمین استان خراسان که از عدم پذیرش کشاورزان در انعقاد قرارداد آگاه می شود در اعلان مصوبه به زارعین و ابلاغ رسمی آن تعلل نموده و به وعدة خود در زمان مقرر عمل نمی کند. پس از اعتراض مجدد کشاورزان سرخس و جریانات شهریور ۱۳۶۸ در زمانی که منطقه ناآرامی دارد کمیسیون سیاسی شورای تأمین تصمیم میگیرد که مصوبه ۵۰ سال بخشودگی را اعلام کند ولی ۱۰۸۲ زارع همچنان با آستان قدس باقی می ماند.

مشکلات کشاورزان نصفه کار سرخس

بدنبال اعتراض کشاورزان در گذشته، چند سال قبل در بخشی از اراضی نصفه کاری تحت عنوان اصلاح قرارداد سه پنجم و دو پنجم را به نفع زارع تغییر دادند اما در خصوص اراضی صیفی کاری سرخس طبق قراردادی که پیوست است و در سال ۱۳۶۸ به اجرا در آمده است هزینه های کشت اعم از شیار، تهیة بذر، آبیاری و غیره به استثنای تهیة آب با کشتکار است و طبق بند ۱۴ این قرارداد سهم هر یک از طرفین با توجه به شرایط این قرارداد به نسبت یک دوم از عایدات می باشد که کشاورزان این قرارداد را ناعادلانه می دانند.

اراضی وقفی در سرخس

طبق سند ثبتی مورخ ۱۳۲۷/۱۰/۲۳ دفتر خانه اسناد رسمی شماره ۲۳ مشهد شاه معدوم ۱۲۵ فقره از املاک واقع در شهرستان مشهد و سایر شهرستانهای خراسان را که دولت طاغوت متصرف شده بود وقف آستان قدس می نماید و در موارد مصرفی هم برای عوائد این رقبات پس از کسر موارد خاص تعیین می کند. چند فقره از این موارد که شاه معدوم وقف آستان قدس نموده، مربوط به املاک سرخس است.

رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام امت رضوان اللّه تعالی علیه در پاسخ به استعفاء تولیت محترم آستان قدس رضوی در خصوص این رقبات چنین فرموده اند.

« بسمه تعالی » کلیه تصرفاتی که در زمان رژیم پهلوی در آستان قدس رضوی بعمل آمده محکوم به بطلان است و اگر مواردی را وقف کرده و مصارفی را برای آن معین کرده اند چنانچه مصارف مزبور مخالف با مصالح آستان قدس و جمهوری اسلامی نیست، عمل به آنها را اجازه می دهیم، اگر مخالف با آنها است تولیت آستان قدس مجازند بهر نحو صلاح میدانند درباره آنها عمل کنند.»

۱ ـ در جریان تحقیق و تفحص مصوب ۶۸/۱۱/۲۵ دستگاههای اجرائی ذیربط خراسان، از قبیل استانداری محترم خراسان، اداره کل ثبت، اداره کل کشاورزی و اداره کشاورزی شهرستان مشهد، هیأت واگذاری زمین مشهد و همچنین اداره کل دادگستری استان خراسان و مراکز نیروهای انتظامی با هیأت منتخب کمیسیون امور قضائی و حقوقی مجلس همکاری خوبی داشتند و طبق تبصره ۱ ماده ۱۵۳ آئین نامه داخلی مجلس کلیه مدارک و اطلاعات مورد نیاز برای بررسی را در اختار هیأت قرار دادند.

۲ ـ اخنلافات در مورد املاک سرخس، سابقه دیرینه داشته و متناوباً در سالیان گذشته حرکتهایی مشابه حرکت اخیر توسط مردم انجام می گرفته است.

۳ ـ هیأت اعزامی از کمیسیون امور قضائی و حقوقی مجلس طبق قانون و با حکم ریاست محترم مجلس شورای اسلامی از ارگانهای موضوع تحقیق و تفحص و همچنین از معاونت اداره املاک آستان قدس رضوی کتباً دعوت نمود که در ساعت ۴ بعد از ظهر روز سه شنبه کارشناسان آن اداره در سالن اجتماعات استانداری خراسان حضور یافته و ضمن ارائه اسناد و املاک به سؤالات هیأت پاسخ دهند.

علیرغم حضور همه دعوت شدگان نماینده آستان قدس در این جلسه شرکت نکرد و در طول چهار روز حضور هیأت در خراسان آستان قدس در انجام تحقیق و تفحص از هر گونه همکاری امتناع نمود.در حالیکه در جامعه اسلامی امام علی بن ابیطالب (ع ) برای توضیحات در محکمه حاضر می شود معاون امور املاک و کشاورزی آستان قدس رضوی طی نامه مورخ ۱۳۶۸/۱۲/۱۵ دعوت هیأت را مبنی بر اعزام یکی از کارشناسان مربوطه جهت ادای توضیحات رد نموده و از هر گونه همکاری در جهت روشن شدن حقیقت خودداری می نماید.

بدیهی است که همکاری آستان قدس می توانست در جهت روشن شدن حقیقت نقش اصلی را داشته باشد و عدم این همکاری نشانه عدم حسن نیت در برخورد با مجلس شورای اسلامی است. لازم به ذکر است کسانیکه شاهد تحقیق و تفحص صادقانه و محققانه هیأت بودند از عدم همکاری آستان قدس تعجب کرده و آنرا تخطئه میکردند و این عمل قابل توجیه نیست و مغایر اظهارات گذشته مسؤولین آستان قدس رضوی در مصاحبه با جراید و صدور نامه و بیانات آنها می باشد که ذیلاً به بعضی از آنها اشاره می شود.

الف ـ مدیر عامل موسسه املاک آستان قدس سرخس بعد از راهپیمائی ۱۲ اسفند ۶۸ در جلسه أی که توسط هیأت اعزامی شورای تأمین خراسان تشکیل می شود شرکت نموده و پس از استماع اعتراضات مردم و کشاورزان اظهار میدارد « برای همه مزارع وقفنامه موجود است. افراد باسواد بیایند ببینند.»

ب ـ قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، پس از وقایع اسفند ماه سال ۶۷

بقیه در شماره5


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





سه شنبه 10 آذر 1394برچسب:سرخس,آستان قدس,تحقیق و تفحص, :: 1:20 :: نويسنده : غلامعلي ذوالفقاري

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دبير دين و زندگي و آدرس zolfaghari.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.