نگاهی به کاشت داشت و برداشت پسته:
دبير دين و زندگي
ديني

نگاهی به کاشت داشت و برداشت پسته:

کمبود پتاسیم:

کمبودپتاسیم در برگهای پیر مشاهده می شودعلایم کمبود پتاسیم سوختگی کناره برگها می باشد .از کودهای پتاسیم .کلرور پتاسیم .سولفات پتاسیم .نیترات پتاسیم .می توان استفاده کرد.

کمبودکلسیم:

کمبود کلسیم باعث لوله شدن برگها و سوختگی برگها می شود .با اضافه کردن آهک .سوپر فسفات تآمین می شود.

کمبود گوگرد :

کمبود گوگرد در گیاه علایمی شبیه کمبود ازت و در برگهای جوان دیده می شود .کمبود آن را می توان به صورت سوپر فسفات معمولی .سولفات آمونیم .و گل گوگرد .یا سولفات کلسیم به خاک اضافه کرد .

کمبود آهن :

کمبود آهن کاملآ مشخص است .برگهای جوان زرد می شوند .ولی رگبرگها سبز باقی می مانند و در حالت شدید رشد گیاه متوقف می شود .کمبود آهن را می توان با محلول پاشی جبران کرد .

بُر:

کمبود برُباعث توقف رشد گیاه و خشگیدگی سر شاخه ها و ریشه ها می گردد .برگها کلفت و شکننده می شوند .در زمینهی شنی زود شسته می شود .برای تآمین آن از برُ یا بُراکس استفاده می شود .

کمبودروی:

کمبو دروی باعث کوچک ماندن برگها وکوتاهشدن فاصله میان گره ها می شود برای کمبود آن می توان از سولفات روی در خاک استفاده کرد .

کمبود منگنز:

منگنز به میزان بسیار کمی مورد نیاز گیاه است.ولی کمبودآن در گیاه باعث سوختگی کناره برگ ویا لکههای سوختگی میان برگها و کاهش رشد گیاه می شود .ابتدا برگهای جوان علایمکمبو را نشان می دهند .برای کمبود آن از سولفات منگنز استفاده می شود .

کمبود مس :

کمبود مس برگها کوچک مانده سرشاخه های جوان را دچار برگ سوختگی می کند .برای تآمین آکمبود آن می توان از سولفات مس و گاهی مخلوت با آهک (بنام بُردو استفاده کرد)

عناصرکلیدی در تغذیه پسته :

پتاسیم برگ با عملکرد سال جاری همبستگی منفی وبا عملکرد سال آینده همبستگی مثبت دارد .در نتیجه زیادی محصول باعث مصرف و کاهش پتاسیم در شاخه باردار می شود .در صورتی که پتاسیم تآمین نشود سرعت جذب با نیاز درخت همخوانی ندارد .ولذا محصول سال آینده کاهش پیدا می کند .در نتبجه طرح فوق عناصر برُ و روی درعملکرد و خندانی شدن پسته نقش اصلی را دارد .

پوکی پسته :

سه عامل مهم باعث پوکی پسته می شود:

۱.تغذیه:

۲.تعداد نر وهم خوانی گرده نر و ماده :

۳.بیماری قارچی:

همانطوری که در بخشهای مختلف در مورد تغذیه درخت و اهمیت کودهای مختلف صحبت شد .کمبود مواد غذایی یکی از عاملهای مهم پوکی پسته می باشد .

 

آفات و بیماری:

 

یکی ازبیماریهای مهم پسته بیماری طوقه یا گمز می باشد.این بیماری با جا به جاییی خاک در زمستان در زمینهای شور بوجود می آید.چون شوری در تابستان در کناره جوب تجمع کرده است .با این جابجایی مقداری از این شوری به دور ساقه درخت ریخته می شود.اگر بعد از این عمل آبیاری قرق آب صورت گیرد هرگز چنین مشگلی به وجود نخواهد آمد.واگر آبیاری صورت نگیرد وبرف بیاید وکم کم آب شود شوری دور طوقه به طوقه اسیب وارد می نماید. ا ز علایم این بیماری این است که درخت در پاییز سبز بوده ولی در بهار سل بعد سبز نمی شود .پس هر نوع فعالیت در زمستان در جا به جایی خاک می طلبد که آبیاری صورت گیرد .

بیماری نماتد:

این بیماری یک نوع بیماری قارچی می باشد.که در ریشه فعالیت می نمایدوگره هایی در ریشه بوجود می آورد که باعث کند شدن فعا لیت ریشه و نهایتآ مرگ درخت می شود.حوزه فعالیت این بیماری تا ۴۰ سانتیمتری عمق زمین می باشد .برای جلوگیری از بروز این بیماری به نکاتی چند توجه می نماییم .قبل از کاشت زمین مورد نظر رابر رسی می نماییم.آیاقبلآ در زمین کشت باغی صورت گرفته است. چنانچه باغ انار یا کشت یونجه در سالهای اخیر بوده است .یا به مدت ۳ تا ۴ سال کشت گندم و جو انجام می دهیم .یا به صورت آیش تامدت ۴ سال زمین را بدون کشت می گذاریم.سپس کشت پسته انجام می دهیم.عوامل دیگری که باعث بروز نماتدمیشوند.تراکتر گاوآهنی را که در زمین نماتد دار کار کرده با گاو آهن آلوده وارد زمین مورد نظر شود . آبیاری بیش از حد نیز باعث بروز این بیماری می گردد.

معروف ترین آفت پسته پسیل:

 از معروترین عافت  پسته می باشد.این آفت زمستان را زیر کلوخه های داخل باغ ویا در شکافهای زیر پوست تنه درخت زمستان راپشت سر می گذارند.به محض گرم شدن هوا از پناه گاه خود خارخ می شوند .و به جوانه های خوشه پسته که در حال باز شدن می باشند.حمله می نمایند.خسارت این آفت در تمام فصل سال میباشد.بهترین زمان مبارزه علیه این افت .در نیمه دوم اسفند سمپاشی با آمیتراز به همراه با محلول پاشی به نسب ۵/۱تا۲لیتر در ۱۰۰۰لیتر آب که نوع و مقدارمحلول در بخش محول پاشی توضیح داده خواهد شد.انجام داده و نوبت دوم به محض ارزن شدن دانه ها ی پسته انجام می شود. نکته مهم : اگرسمپاشی نوبت اول و دوم به موقع انجام نشود .نسل اول شروع به تخم ریزی کرده.وپوره ها تبدیل به حشره کامل شده .وآنها نیز بالغ وتداخل نسل بوجود می اورند.که سمپاشی های بعدی جواب نمی دهد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





شنبه 7 دی 1392برچسب:, :: 23:20 :: نويسنده : غلامعلي ذوالفقاري

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دبير دين و زندگي و آدرس zolfaghari.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.